Yoga Nidra en Mindful Yoga

Yoga Nidra

De wortels van de Yoga Nidra liggen in de eeuwenoude tradities van meditatie in India. De Yoga Nidra zoals we die in deze vorm kennen is ontwikkeld door Swami Satyananda Saraswati, rond 1950. Hij ontdekte dat er een stadium bestaat tussen waken en slapen, waarin je je in een diepe ontspanning bevindt die het mogelijk maakt om opgebouwde spanningen los te laten. Yoga Nidra wordt vertaald als 'Yoga slaap'. Het lichaam is volledig in rust (slaapt), terwijl de geest wakker en alert is.

Yoga Nidra wordt liggend beoefend. Op systematische wijze wordt je door de stem van de docent begeleid naar een diepe ontspanning op meerdere niveaus.

 

En het is ontzettend fijn om af en toe even uit te mogen pluggen van de buitenwereld en je even terug te trekken in rust. Echte diepe rust. En in deze staat van zijn herstelt je systeem. Het krijgt de ruimte en tijd en aandacht om even volledig terug te schakelen, over te geven aan een volledig moment van alleen maar zijn. Je hoeft even niets te doen, niets te denken. 

 

Yoga Nidra is anders dan slapen; het verschil zit erin dat je tijdens yoga Nidra nog een wakkere geest hebt waardoor dat diepe herstel mogelijk is. Tijdens een yoga Nidra sessie kom je in een dieper niveau van bewustzijn. Je adem wordt kalmer, de spierspanning in je lichaam neemt af, je bloeddruk en je hartslag dalen. Je zintuigen trekken zich systematisch terug, behalve je gehoor.

Je ligt volledig stil en je bent je bewust van alles wat zich aandient, zonder hierover te oordelen. Tijdens de beoefening kunnen allerlei beelden, gevoelens en sensaties vanuit het onderbewustzijn in het lichaam opkomen. Je systeem is zich dan aan het ontdoen van samskara’s (indrukken, opgebouwde spanningen). Daarom voel je je na een sessie Yoga Nidra écht ontspannen; je hebt losgelaten in plaats van meer indrukken verzameld.

 

Yoga Nidra geeft je tevens de mogelijkheid om dichtbij jezelf te zijn, bij jouw innerlijke eigen wijsheid te komen, je eigen kompas, je hart -kompas. Die maakt altijd de goede keuzes en beslissingen. Maar het is soms, door de drukte van alledag, de regeldingen die er zijn, of alles wat je overkomt in je leven, lastig om contact te maken met dat kompas. Daarvoor is diepe ontspanning, verstilling en kalmte nodig. En daaraan over kunnen geven vraagt wat van je.

Yoga nidra nodigt je uit om dieper te mogen ontspannen, en om voor jou te voelen wat er in en om je heen is, wat je los mag laten aan spanning, en waar jouw hart-kompas zich mee bezig houdt; en welke richting voor jou het beste is. Dit kun jij alleen voor jezelf bepalen. 

 

Kortom; Yoga nidra heeft een zeer helende, 'resettende' werking op lichaam en geest.

 

 

Mindful Yoga

We leven in een wereld met veel prikkels. Vaak staan we aan in een alerte reactiestand door deze prikkels of het gevoel erop te moeten reageren. Ook is ons hoofd vaak ‘vol’. Niet gek misschien, we hebben ongeveer 40.000 tot 60.000 gedachtes per dag, waar we ook vaak onbewust of bewust naar luisteren.

 

Het is misschien fijn te weten dat het ook anders kan. De gedachten hoeven niet weg, maar je er op een andere manier naar verhouden is mogelijk. Meer rust ervaren in je hoofd en je lijf.

 

En de prikkels; ook die zijn er. Ook hierin is het goed te weten dat je je kunt verhouden naar die prikkels op een meer comfortabele manier. Wellicht is het nu zo dat de prikkels zich naar jou verhouden in plaats van andersom. Echter, je kunt zelf de regie hebt over welke prikkels je binnen laat komen en wanneer en wat je er mee doet. Ook kun je op elk moment van de dag terugkeren naar binnen; je aandacht even losmaken van de buitenwereld en even de stilte op zoeken van binnen, en vanuit helderheid en rust weer verder de dag in gaan.

Door het beoefenen van (Mindful)Yoga leer je dit ervaren en in te zetten in je dagelijkse leven. Mindful yoga is een combinatie van zachte yoga oefeningen en mindfulness. Toegankelijk voor iedereen. 

 

Waarom de combinatie?

Mindfulness houdt in dat je leert om met aandacht te verblijven in het huidige moment en je gewaar zijn van alles wat er is.  Je bent bij jezelf en met jezelf en je neemt oordeelloos waar en observeert, hoe het is, wat zich aandient bij jou op dat moment. Het krijgt ruimte. Je leert contact te maken met jezelf, van buiten en van binnen.

Je lichaam is je ingang naar binnen. Daarvoor is het nodig om je lichaam te kunnen ervaren. Daar zijn de yoga oefeningen een prachtig middel voor, om op een toegankelijke manier contact te maken met je lichaam en de signalen die het je geeft.  Je leert terug te keren in jezelf, je geest terug te brengen in je lichaam, zodat je met volledige aandacht in het hier en nu kunt zijn. Arriveer in je lichaam. Leer luisteren naar je lichaam. Naar jezelf van binnenuit.

Door het beoefenen van Mindful Yoga zul je gaandeweg meer rust, stabiliteit en helderheid ervaren van binnenuit. En dit heeft vanzelf effect op je gedachten en de prikkels om je heen en hoe jij je daartoe verhoudt. Om te ervaren hoe we de positieve elementen kunnen voeden en hoe we de negatieve kunnen herkennen, omarmen, en transformeren.

Tegelijkertijd werk je op een milde manier met je lichaam om meer ruimte en souplesse te ervaren. En alles staat in verbinding; hoe meer ruimte fysiek gezien, hoe meer ruimte je van binnenuit gaat voelen.

 

Terugkerende aspecten in de les zijn;.

  • Je aandacht in het nu brengen.
  • Waarnemen, opmerken hoe het nu is, in en om je heen. 
  • Concentratie op je adem, bewuste ademhaling. 
  • Landen in het zijn, precies zoals het nu is
  • Modus van denken en doen naar alleen maar zijn. 
  • (Fysieke) Signalen erkennen en herkennen.

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je ook ervaren of Yoga Nidra of Mindful Yoga bij je past? Je bent van harte welkom om mee te doen! Hieronder vind je de data, de tarieven en de mogelijkheid om je aan te melden voor de najaarslessen!

 

Yoga Nidra lessen 2022


Yoga Nidra Tynaarlo 20.00 tot 21.00 

Woensdag 19 oktober 2022


Bekken en Bodemhuis- Dorpsstraat 26B Tynaarlo

€ 10,00 per les

Yoga Nidra Annen 20.00 tot 21.00 

Vrijdag 14 oktober 2022


OBS De Eshoek, Molenakkers 30, Annen

€ 10,00 per les


Mindful Yoga lessen 2022

Data volgen nog